Denne siden er ikke lenger aktiv.
Du blir snart ført videre til Remingu.com

Med mindre du har en tosjen browser eller PC da, selvsagt. Hvis du ikke vil bli ført videre,
trykk på esc eller X-knappen ved siden av adressefeltet, den ved siden
av oppdateringsknappen





Lesbiske foreldre like bra som hetrofile

Hovedargumentet mot at lesbiske (og homofile også for den saks skyld) skal få lov til å adoptere eller ha fosterbarn er det at alle barn må ha en mor og en far. Det virker som om folk tror at hvis en ikke har en av hvert kjønn så går det bare ikke ann å få en skikkelig oppvekst. Joda, jeg kan på en måte se hvordan dette kan virke logisk. Likevel, undersøkelser som er gjort tyder på at dette ikke stemmer.

En av disse undersøkelsene ble gjort i 1995 gjort en stor undersøkelse i USA der hele 12 000 tenåringer med familiene deres ble intervjuet. Av disse tenåringene var så mye som 44 vokst opp med to mødre istedet for en mor og en far.

Tenåringene med lesbiske foreldre ble sammenlignet med relativt like (kjønn, foreldres lønn, etnisitet, om de er adopterte o.l.) ungdommer med hetrofile foreldre.

Forskerene fant ingen forskjeller når det gjaldt depresjon, mobbing, angst, selvbilde og karrakterer.

Den største faktoren på om ungdommene hadde det bra var forholdet deres til foreldrene, uavhengig av familietype.

En annen artikkel, som jeg bare har skumlest på forskning.no, forteller at likkjønnede foreldre er de som er mest opptatt av "å ruste barna sine mot homonegative holdninger ute i verden". Dette kan jo umulig bli sett på som negativt.

Kilde: NewScientist (25.10.10) Forskning.no (25.10.10)

Del

12 kommentarer

MASHE

25.okt.2010 kl.12:48

Les www.sofsen.com (les i kategoriene) hun har vokst opp med en lesbisk mor.

Jenny

25.okt.2010 kl.16:09

Jeg synes det er litt for dumt at det ikke skal gå an for homofile å være foreldre. Også lesbiske. Jeg har selv en kusine som har giftet seg med en kvinne, og de passer ofte på barna til min kusines søstre. Dessuten jobber de begge i barnehage.

På jobben til mamma var det en dame som avtalte med en annen mann at de skulle få barn sammen, for så å ta barnet inn i sitt lesbiske samboerskap. Det gikk helt fint, og er ikke ulovlig, så lenge den egentlige barnefaren er med på det.

Jeg vet også om flere som har opplevd at deres mor plutselig oppdager at hun er lesbisk og ikke heterofil. Før var det dessuten vanlig å gifte seg med en mann, selv om man gjerne ikke var hetero, for å skjule hvilken "fil" man var i. Senere kom man gjerne ut av skapet, og giftet seg med en av samme kjønn.

Jahn

25.okt.2010 kl.23:27

Barn trenger en far. Det finnes mange statestikker som beviser at barn som vokser opp uten faren blir kriminelle, dropper ut av skolen, begynner med dop og hasj osv, blir voldelige, ligger rundt med alt og alle, osv.
Barn trenger en mor og en far, ikke en mor og en mor. Noe annet er skadelig for barnet.

Helene

26.okt.2010 kl.09:04

Jahn: Det der er det dummeste jeg har hørt! Og så lenge du ikke kan vise til en skikkelig undersøkelse som viser dette så går det bare ikke ann å ta deg seriøst.

Jahn

27.okt.2010 kl.16:39

School aged children of involved fathers are also better academic achievers.
They are more likely to get A?s (National Center for Education Statistics, 1997;
Nord & West, 2001), have better quantitative and verbal skills (Bing, 1963; Goldstein, 1982; Radin, 1982), have higher grade point averages, get better
achievement test scores, receive superior grades, perform a year above their
expected age level on academic tests, obtain higher scores on reading
achievement, or learn more and perform better in school (Astone &
McLanahan, 1991; Blanchard & Biller, 1971; Cooksey & Fondell, 1996;
Feldman & Wentzel, 1990; Gadsen & Ray, 2003; Goldstein, 1982; Gottfried,
Gottfried, & Bathurst, 1988; Howard, Lefever, Borkowski, & Whitman, 2006;
McBride et al., 2005; McBride, Schoppe-Sullivan, & 2005; National Center for
Education Statistics, 1997; Shinn, 1978; Snarey 1993; Wentzel & Feldman,
1993). Children of involved fathers are also more likely to live in cognitively
stimulating homes (William, 1997). A father?s academic support was
positively related to adolescent boys? academic motivation to try hard in
school, feel their grades were important, and to place a high value on
education (Alfaro, Umana-Taylor, & Bamaca, 2006). Father contact was also
associated with better socioemotional and academic functioning in school
related areas for children with single or married adolescent mothers (Howard
et al., 2006).
Children of involved fathers are more likely to demonstrate more cognitive
competence on standardized intellectual assessments (Lamb 1987; Radin
1994) and have higher IQ?s (Gottfried et al., 1988; Honzik, 1967; Radin 1972;
Shinn, 1978).
Children of involved fathers are more likely to enjoy school (National Center
for Education Statistics, 1997), have positive attitudes toward school (Flouri,
Buchanan, & Bream, 2002; Flouri, 2005), participate in extracurricular
activities, and graduate. They are also less likely to fail a grade, have poor
attendance, be suspended or expelled, or have behaviour problems at school,
(Astone & McLanahan, 1991; Brown & Rife, 1991; Mosley & Thompson, 1995;
National Center for Education Statistics, 1997; Nord & West, 2001; William,
1997).
Children who have involved fathers are more likely to grow up to be tolerant
and understanding, (McClelland, Constantian, Regalado, & Stone, 1978), be
well socialized and successful adults (Block & van der Lippe, 1973), have
supportive social networks consisting of long-term close friendships (Franz,
McClelland & Weinberger, 1991), and adjust well to college both personally
and socially (Reuter & Biller, 1973). In addition, children who felt close to their
involved fathers are also more likely to have long term, successful marriages
(Franz et al., 1991; Lozoff, 1974), be satisfied with their romantic partners in
midlife (Moller & Stattin, 2001), have more successful intimate relationships
(Flouri & Buchanan, 2002b), and be less likely to divorce (Risch, Jodl, &
Eccles, 2004). Likewise, young adults whose fathers were more sensitive in
their early play interactions had more secure, healthy partnership
representations of their current romantic relationship (Grossmann,
Grossmann, Winter, & Zimmerman, 2002).
Father involvement protects children from engaging in delinquent behaviour
(Harris et al., 1998), and is associated with less substance abuse among
adolescents (Coombs & Landsverk, 1988), less delinquency (Zimmerman et
al., 1995), less drug use, truancy, and stealing (Barnes, 1984), and less
drinking (Harris et al., 1998). For example, father involvement when the youth
was in 10th grade was associated with less problem behavior (drug use,
delinquency, violent behavior) the next year, especially if the father provided
school support (Zimmerman et al., 2000).
kilde: http://www.fira.ca/cms/documents/29/Effects_of_Father_Involvement.pdf
(der står det en masse andre ting som faren er viktige for også)

Helene

27.okt.2010 kl.17:54

Nå er det faktisk forskjell da. Du skjønner, når en har to lesbiske foreldre så er det faktisk to foreldre som er tilstedeværende, mens i de undersøkelsene du kommer med er det snakk om om det bare er moren som er tilstede, eller om faren også er der. Det virker kanskje logisk i teorien at hvis en undersøker hvordan familier med lite involverte/ikke tilstedeværende fedre så finner en også svar på hvordan det er å vokse opp med to mødre, men det betyr ikke at det er slik i praksis.

Så, jo, du fant jo forsåvidt på en måte svar på det du hevdet, at en lite involvert far fører til problemer, men det betyr ikke at å vokse opp med to mødre nødvendigvis fører til det samme.

Jahn

27.okt.2010 kl.18:37

Så du går fra å innse at å ha en lite engasjert eller fraværende far er skadelig for barnet til å tro at en helt fraværende far er BRA?! ??? o.O
Barn trenger en far du.

Helene

27.okt.2010 kl.19:00

Det de trenger er gode foreldre som er tilstede. Om de er kvinner eller om de er menn er ikke det viktigeste, så lenge de klarer å ta seg av barnet og gjøre slik at det føler seg elsket.

Jahn

28.okt.2010 kl.13:28

Hmmm... La meg prøve å finne noe vi er enige om iaf :)
Du er enig i at single mødre er bad news? Som feks kvinner som drar til København for å få insaminasjon og barnet blir født uten noen far? Dette er du enig i i alle fall er ille for barnet? Bare lurer...

Helene

28.okt.2010 kl.13:54

Dette kommer jo selvsagt ann på moren. Hvis det er snakk om en ressurssterk kvinne med en god jobb og som har mye tid til over til barnet, så mener jeg at det ikke er feil. Det finnes nok få av disse kvinnene, så det er ikke noe jeg anbefaler. To foreldre er bedre enn bare, i de aller, aller fleste tilfeller. Så, jo, jeg er sånn nesten enig med deg ;)

Jahn

28.okt.2010 kl.18:41

"Nesten enig med deg"? *sukk*
Jeg gir meg. Du vinner. Du er kverrulant til de grader...
Og nei, single mødre er aldri bra for barna sine, om de har aldri så mye penger. De som vokser opp uten en far vil kjenne et enormt savn etter han i livet sitt. Og hva med de menn som ikke kan få barn på samme måte? Er ikke det kjønnsdiskriminering?
Uansett, jeg gir meg, jeg gidder ikke dette mer...

Helene

29.okt.2010 kl.06:08

Så jeg er kverulant når jeg sier jeg ikke er enig med deg sle vom du syns jeg burde være det..?

Jeg syns virkelig du burde se på bloggen som Marit Serine anbefalte; www.sofsen.com

Du kan rett og slett ikke dra slike konklusjoner uten å faktisk snakke med de det gjelder. Men ok, hvis du gir deg så skal ikke jeg klage.

Skriv en ny kommentar

Helene

Helene

18, Etne

Går på Media og kommunikasjon og bor på internatskolen Lundeneset VGS. Blant interessene mine kan du finne anime, manga, Japan, fotografering, web, psykologi, lesing, filmer, musikk, sjonglering, tegning, Derren Brown, illusjon, venner og ikke minst kjæresten min. Jeg er også nylig blitt vegetarianer.

Blogglisten
Norske blogger
bloglovin

Kategorier

Arkiv

Related Posts with Thumbnails
hits